Health Persoonlijk

Zelfbeschadiging. Hoe Kan Een Ander Helpen?

22 februari 2017

Shit, 2 dagen te laat met updaten. Hoewel ik het super belangrijk vind om over dit onderwerp te schrijven valt het me toch zwaarder als dat ik van te voren had gedacht. Er komen een hoop dingen weer naar boven en het is nu eenmaal best lastig om jezelf ineens zo open te stellen. Maar laat dat nu net de reden zijn waarom deze reeks online komt: openheid, eerlijkheid en het onderwerp bespreekbaar maken. Vandaag ga ik in op hoe een ander eventueel zou kunnen helpen.

Trigger Warning! Hoewel ik probeer niet te veel in details te treden kan dit artikel toch gevoelig liggen bij mensen die zelf automutileren. 

Want hoe kan je als buitenstaander iemand helpen die zichzelf beschadigd? Hoe kun je toe laten dat iemand waar je veel om geeft, waar je van houd, zichzelf opzettelijk pijn doet? Nu ik erop terug kijk moet dat voor mijn omgeving ontzettend moeilijk zijn geweest. Het zal waarschijnlijk schuldgevoelens oproepen, boosheid, verdriet.. Ik weet zelf niet hoe het is om aan die kant te staan, enkel hoe er door mijn omgeving gereageerd werd op mij en hoe ik dat heb binnengelaten. Maar hoe het is om aan de ‘andere kant’ te staan, nee, dat weet ik niet en dat hoop ik ook nooit te hoeven ontdekken. Toch wil ik proberen tips te geven vanuit mijn persoonlijke ervaring.

Denk aan jezelf
Je hebt in je omgeving te maken met zelfbeschadiging en je hebt besloten om diegene te willen ondersteunen (ga ik even vanuit). Hoe mooi, hoe lief en hoe tof ik dat ook van je vind, ik wil je een ding op het hart drukken: blijf aan jezelf denken. Wanneer het je te veel word of wanneer iemand over je grenzen heen gaat, geef dit dan aan. Het is geweldig dat je bereid bent iemand te helpen in moeilijke tijden, maar vergeet daarbij jezelf niet. Iemand die zichzelf beschadigd kan wanneer de emoties te hoog oplopen behoorlijk heftig reageren. Wanneer jij daarin duidelijk je grenzen kunt aangeven bescherm je niet alleen jezelf, maar ook de ander. Het is belangrijk dat je voor jezelf ook een plek creëert om je emoties kwijt te kunnen. Want laten we eerlijk zijn, zoiets als dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Het is soms een proces van jaren en als je constant over je eigen grenzen heen gaat word het ook jou op den duur te veel. Zorg dat je dit niet alleen doet. Verdiep je in de term ‘zelfbeschadiging’ en praat erover met je eigen omgeving. Via de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging kun je ondersteuning krijgen of informatie vinden over bijeenkomsten van andere naasten van mensen die zichzelf beschadigen. Een mooie documentaire om meer over zelfbeschadiging te weten te komen is de docu serie ‘beschadigd’ (hier te zien via YouTube).

Hoe kan je helpen?
Helaas is er op bovenstaande vraag geen passend antwoord. Hoe jij iemand zou kunnen helpen is heel persoonlijk en ook hierin is het weer belangrijk om je eigen grenzen aan te geven. De beste manier om erachter te komen hoe jij de beste hulp kunt bieden is door dat te vragen aan degene die beschadigd. Hierdoor voorkom je vervelende situaties waarin jij denkt te doen wat goed is terwijl dit voor de ander helemaal niet helpt. Misschien krijg je niet direct antwoord op je vraag, het kan best zijn dat hij of zij nog nooit over deze vraag heeft nagedacht of het simpelweg (nog) niet weet. Geef het even de tijd en kom er dan later op terug.

Probeer niet te oordelen
Hoe moeilijk het ook is, probeer niet te oordelen of boos te worden. Natuurlijk zal dit niet altijd gaan en zullen er momenten komen waarin je het zelf ook even niet meer weet, maar wanneer je handelt uit emotie kan het zijn dat je op een negatieve manier reageert op het beschadigen van de ander. Het is heel logisch dat je soms niet weet hoe je moet reageren, maar kies je woorden zorgvuldig. Vertel bijvoorbeeld dat je er van schrikt of dat je het lastig vind te zien dat de ander zoveel verdriet heeft. Op die manier geef je wél aan wat er bij jou speelt, maar doe je dit zonder een oordeel te geven. Vertellen hoe jammer het is dat hij of zij zichzelf weer heeft verwond is niet zo’n handige manier, diegene voelt zich er waarschijnlijk al rot genoeg onder.

Verbieden heeft geen zin
Een ex vriendje dacht dat hij dé manier had gevonden om mij te laten stoppen met beschadigen: ik mocht het niet meer doen, en deed ik dit wel dan zou hij zelf het dubbele aantal krassen zetten. Dit maakte niet dat ik niet meer beschadigde, maar wel dat ik het voor hem ging verbergen en er niet meer over sprak. Het verbieden heeft dus absoluut geen zin en zorgt er vaak voor dat juist het tegenovergestelde word bereikt. Zelfbeschadiging gaat al samen met gevoelens van schaamte, probeer er dus voor te zorgen dat dat bij jou niet gebeurd. Wat wél helpt is om af te spreken dat wanneer iemand de drang heeft te beschadigen ze jou kunnen bereiken. Maar ook hier geld weer: geef je grenzen aan. Dat je beschikbaar wilt zijn in moeilijke momenten betekend niet dat je 24/7 je telefoon bij je moet dragen en dat het jou schuld is als je even niet bereikbaar was en het daardoor mis ging. Beter is om momenten af te spreken dat je elkaar ziet. Ga bijvoorbeeld een vaste dag in de week samen een paar uur wandelen of knutselen. Zo kun je samen praten, breng je tijd met elkaar door én hij of zij geen ruimte om te beschadigen omdat jullie samen zijn. Laat de beslissing echter wel bij de ander, als diegene aangeeft er op dat moment geen behoefte aan te hebben en liever alleen wil zijn moet je dit respecteren.

Wees duidelijk
Nog één keertje dan: stel grenzen. Maak samen afspraken hoe jij wel en niet wilt en kunt helpen. Zie je het, om welke reden dan ook, niet zitten om nog na 23.00 gebeld te worden, geef dit dan duidelijk aan. Vertel hoe jij bereid bent te willen helpen. Wil je bijvoorbeeld alleen telefonisch contact of juist liever face to face? Probeer ook om niet van deze regels af te wijken, dit voorkomt onduidelijkheid en eventuele ruzies (‘ja maar vorige keer..’). Wanneer je duidelijk bent in het aangeven waar jouw grenzen liggen weet de ander ook waar hij of zij aan toe is en ga je er zelf niet aan onderdoor.

 

Lees hier de andere artikelen over zelfbeschadiging:
Zelfbeschadiging. Mijn eigen ervaring.
Zelfbeschadiging. Wat kun je er zelf aan doen?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

<3 </3 :watermelon: :sunflower: :strawberry: :shoe: :love: :house: :hi: :grow: :gift: :gift2: :elephant: :drops: :clover: :cherry: :caterpillar: :castle: :candles: :cake: :bow: :boat: :bird: :balloon: :D :-< :*: :***: (r) (ff) (f) (:heart balloon:)