Health Persoonlijk

Zelfbeschadiging. Wat Kun Je Er Zelf Aan Doen?

15 februari 2017

Wauw, wat een goede reacties heb ik gekregen op het artikel van vorige week! Ik vond het super spannend om online te zetten maar alle positieve berichten maken me maar weer duidelijk hoe belangrijk het is om dit taboe te doorbreken. Vandaag wil ik tips geven wat voor mij geholpen heeft om te stoppen met zelfbeschadiging. Volgende week ga ik in op wat een ander eventueel zou kunnen doen.

Trigger Warning! Hoewel ik probeer niet te veel in details te treden kan dit artikel toch gevoelig liggen bij mensen die zelf automutileren. 

Ik zeg er vast bij: dit artikel schrijf ik uit persoonlijke ervaring. Wat voor mij helpt/geholpen heeft kan voor jou de andere kant op werken. Kijk wat het beste bij je past. Ook geef ik alternatieven die voor mij persoonlijk niks hebben gedaan, maar waar jij misschien wél iets aan hebt.

Hoe weet ik dat ik er klaar voor ben om te stoppen?
Bij mij kwam dit besef 6 jaar geleden toen ik voor de spiegel stond en me besefte dat het al meer dan een week geleden was dat ik mezelf had beschadigd. Ik besloot gewoon eens te kijken hoe lang ik het vol zou kunnen houden het niet meer te doen. De keuze maken om te stoppen is voor iedereen persoonlijk en niemand anders kan voor jou beslissen of je hier aan toe bent of niet. De beslissing maken om te stoppen is een begin, maar het is vaak lastiger als men denkt. Het is een korte of lange tijd jouw manier geweest om om te gaan met je emoties. Het is daarom helemaal niet erg als het niet in een keer lukt. Als jij nu voelt dat het moment nog niet daar is en jij er nog niet klaar voor bent is dat ook goed. Je zou eventueel ook kunnen beginnen met minderen. Jezelf minder vaak of minder ernstig te verwonden en je wonden beter verzorgen bijvoorbeeld.

De eerste stap
Breng iemand op de hoogte dat je probeert te stoppen. Het liefst iemand die je vertrouwd en die je altijd kunt bellen mocht je dat nodig hebben. Wanneer jij je zo op je gemak voelt bij een ander om over (de drang tot) zelfbeschadiging te praten heb je de eerste stap al gezet. Mocht je niemand hebben in je omgeving, of dit nog te spannend vinden, dan kun je bij de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging terecht voor een mail maatje. Dit is iemand die zelf ervaring heeft met zelfbeschadiging en die dus precies weet hoe jij je voelt. Je maakt samen afspraken over het verloop van het contact. Dit kan een fijne, eerste stap zijn om je open te stellen. Hier vind je meer informatie over maatjescontact.

Stoppen
Er is geen manier om te stoppen die voor iedereen werkt, maar er zijn wel een aantal richtlijnen die zouden kunnen helpen. Zo is het allereerst belangrijk om na te gaan waarom je jezelf beschadigt. Is het om mentale pijn om te zetten naar fysieke pijn, omdat de emoties zó hoog oplopen dat je jezelf op geen andere manier meer rustig krijg? Weten wat voor jou de reden is om dit te doen is misschien wel het belangrijkste om mee te beginnen. Zo kun je je beter voorbereiden op de momenten dat het moeilijk word. Wanneer je bijvoorbeeld veel verdriet hebt en de drang hebt jezelf pijn te doen. Je kunt dan makkelijker inzien waar die drang vandaag komt. Daarna kun je kijken wat dan zou kunnen helpen als alternatief of kun je contact opnemen met de persoon die je in vertrouwen hebt genomen.

Alternatieven
Laten we voorop stellen dat de alternatieven tot zelfbeschadiging de drang tot het beschadigen meestal niet wegnemen. Zeker in het begin is het lastig. Waar het wel goed voor is, is om dat moeilijke moment te doorstaan door op een andere, veiligere manier om te gaan met die drang. Hieronder volgt een lijstje, een aantal ervan heb ik zelf geprobeerd, andere werkte niet voor mij. Welke dat zijn ga ik er niet bij vermelden, dat vind ik te persoonlijk. Kijk wat bij jou past, probeer sommige dingen uit. Schrijf wat manieren op en hang ze op een plek waar je ze makkelijk terug kunt lezen (bijvoorbeeld te binnenkant van je kleding kast).

  • Maak de spullen waarmee jij jezelf beschadigt onbruikbaar als je het nog te moeilijk vind om ze weg te gooien. Plak bijvoorbeeld heel veel plakband om het voorwerp heen of vries het in in een stuk ijs.
  • Schrijf een lijst met redenen waarom je wilt stoppen met beschadigen
  • Verbind je armen/benen/plek waar je vaak beschadigd zoals je normaal ook doet ná beschadigen (alleen beschadig je jezelf nu dus niet)
  • Teken met rode viltstift strepen op de plek waar je normaal zou automutileren
  • Neem ijsklontjes in je hand en knijp erin. Dit doet ook pijn, maar maakt geen wonden
  • Bind een elastiekje om je arm en trek er een paar keer heel hard aan
  • Schrijf in een dagboek op waarom je je nu wilt beschadigen, wat de aanleiding was en hoe je je op dit moment voelt. Dit helpt inzicht te geven in de redenen waarom je jezelf beschadigd
  • Bel degene op die je vertrouwd en praat over je drang om te beschadigen
  • Of bel iemand anders op om gewoon maar wat te kletsen
  • Maak een lange wandeling of ga een stuk fietsen. Op deze manier stap je weg uit de omgeving waar je je meestal beschadigd en kun je je gedachtes misschien makkelijker verzetten
  • Uit je emoties. Ben je verdrietig? Huil tot je je opgelucht voelt. Ben je boos? Sla in een kussen en schreeuw zo hard je kan
  • Wees creatief. Maak bijvoorbeeld een grote schildering of knoop een armbandje met touw
  • Stap onder de douche. Neem het lekkerste douche schuim, was uitgebreid je haren, poets je tanden, blijf net zo lang onder de douche staan tot je je wat beter voelt
  • Maak wat lekkers voor jezelf klaar. Een uitgebreide lunch, een taart, een nieuw recept dat je al heel lang wil proberen. Dek hierna de tafel en neem de tijd om je eten rustig op te eten

Er zijn nog heel veel meer dingen die je kunt doen om de drang tot zelfbeschadiging te laten zakken, probeer wat dingen uit en kijk wat bij je past. Wat voor de een werkt, hoeft voor een ander niet te werken. Belangrijk is dat je ermee bezig bent en je hebt besloten te willen stoppen: dat is het begin. Het zal heel moeilijk worden en niet in 1x lukken, dat is ook helemaal niet erg. Probeer na een terugval te kijken hoe ver je al gekomen bent in plaats van focus te leggen op de keer dat het mis ging. Dus niet ‘ik heb weer beschadigd’ maar ‘ik heb het 3 dagen niet gedaan’. Je kunt eventueel in je agenda een klein tekeningetje maken, bijvoorbeeld een sterretje, op de dagen dat je niet beschadigd hebt. Zo zie je precies welke dagen goed gingen en welke wat minder.

Via deze link vind je een lange lijst met meer alternatieven wanneer je jezelf wilt beschadigen. Ook is op de website van de Landelijke Stichting Zelfbeschadiging nog veel meer te vinden over de redenen van zelfbeschadiging, tips en manieren om ermee te stoppen en informatie over bijvoorbeeld lotgenoten dagen.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Linda 16 februari 2017 at 07:48

    Wederom een goed artikel! Zo goed dat je erover schrijft, je kan echt trots zijn op jezelf dat je het punt bereikt heb dat je dit kan doen.

  • Leave a Reply

    <3 </3 :watermelon: :sunflower: :strawberry: :shoe: :love: :house: :hi: :grow: :gift: :gift2: :elephant: :drops: :clover: :cherry: :caterpillar: :castle: :candles: :cake: :bow: :boat: :bird: :balloon: :D :-< :*: :***: (r) (ff) (f) (:heart balloon:)